“Co robię nie tak?”
Wyobraź sobie taką sytuację: po kilku latach pracy na etacie postanawiasz zacząć żyć na własny
rachunek i założyć wymarzoną firmę. Wydaje Ci się, że jesteś do tego świetnie przygotowany: masz
potrzebny kapitał, dobry biznesplan, innowacyjny produkt. Wszystko zaplanowałeś od A do Z. Z
entuzjazmem stawiasz swoje pierwsze kroki w biznesie i… prędko odkrywasz, brakuje Ci klientów.
„Co robię nie tak?”, myślisz i zaczynasz kombinować. Odświeżasz ofertę, czytasz o marketingowych
trikach i wydajesz niebotyczne sumy na promocję. I rzeczywiście, pieniądze zainwestowane w
działania promocyjne przysparzają Ci nowych klientów, część z nich decyduje się skorzystać z Twoich
usług, jednak zdecydowana większość nie wraca. Co teraz?
Czy pomyślałeś, że problem może tkwić nie w jakości Twojego produktu czy zasięgu akcji
promocyjnej, a w Twojej relacji z klientem? Nawet jeśli wyznajesz zasadę „klient nasz pan” i robisz
wszystko, by go zadowolić, może się okazać, że najzwyczajniej w świecie wcale nie tego od Ciebie
oczekuje.
Jak zatem przekonać do siebie klienta?
Przede wszystkim spróbuj go poznać. Nieważne, czy spotykasz się z nim w cztery oczy, czy kontaktujesz się z nim jedynie w Internecie – zawsze możesz wyciągnąć stosowne wnioski. Każdy klient jest inny i każdy oczekuje od Ciebie czegoś innego. Jednej osobie będzie zależało na maksymalnej dawce profesjonalizmu i jak największej liczbie suchych faktów, inna będzie natomiast chciała, byś wytłumaczył jej wszystko „po ludzku”, z uśmiechem na twarzy. Niejednokrotnie sam rodzaj branży w dużej mierze definiuje Twojego klienta, choć zawsze mogą zdarzyć się wyjątki.
Klient chce widzieć, że jest dla Ciebie ważny!
Zastanawiasz się, jak poznać klienta, o którym tak naprawdę nic nie wiesz? Obserwuj go. Słuchaj.
Zobacz, na co reaguje najlepiej. Pokaż mu, że autentycznie interesuje Cię jego zdanie i udowodnij, że
chcesz go poznać. Pytaj, rozmawiaj, poproś o jego opinię. Przede wszystkim nigdy nie traktuj go
schematycznie. Nie graj kogoś innego, ale dostosuj dyskurs do jego oczekiwań. W skrócie – dbaj o
niego i bądź ciekawy.
Warto poświęcić trochę czasu na poznanie osoby, która się do Ciebie zwraca, nic bowiem nie rozwija
biznesu tak jak zadowolony klient, który nie raz potrafi wprawić w ruch potężną machinę
rekomendacji – jednego z najważniejszych elementów sukcesu. Przekonaliśmy Cię? Zatem do dzieła!
Może ci się spodobać...
Jak planować skutecznie i zwiększyć efektywność? O roli mózgu w zarządzaniu sobą w czasie
Jak planować skutecznie i zwiększyć efektywność? O roli mózgu w zarządzaniu sobą w czasie. Żeby wszystko szło zgodnie z planem... Czy wiesz, jak dotrzymać swoich postanowień, celów i planów? Jak planować skutecznie – tak, aby osiągnąć zamierzone rezultaty? Jak sprawić, by Twoja efektywność wzrosła? Skuteczne planowanie = efektywne działanie! Wszyscy mamy tyle samo czasu, wszak doba każdego z nas…
Skąd się bierze wypalenie zawodowe i jakie są jego konsekwencje?
Skąd się bierze wypalenie zawodowe i jakie są jego konsekwencje? Niejednokrotnie zdarzyło mi się brać udział w rekrutacjach pracowników. To, co najbardziej rzucało się w oczy, to był ogromny zapał, energia i charyzma wielu kandydatów. Wydawali się być „napaleni” i gotowi do działania tu i teraz. Potem kilkakrotnie zdarzało mi się spotkać z nimi po kilkunastu miesiącach, czasem po kilku latach. Ich błysk w oku zniknął. Z charyzmy nie zostało…
Trzy kolory zarządzania. Metodologia STRUCTOGRAM® a skuteczne przywództwo
Trzy kolory zarządzania. Metodologia STRUCTOGRAM® a skuteczne przywództwo. Zarządzanie personelem to jeden z najbardziej wymagających obszarów prowadzenia biznesu – począwszy od rekrutacji, której błędy zawsze okazują się kosztowne, po budowanie silnego, zmotywowanego zespołu, o którym marzy każdy pracodawca. Kluczem do skutecznego przywództwa często okazuje się umiejętność rozpoznania indywidualnych zachowań, reakcji i predyspozycji pracownika oraz wykorzystywanie tej zdolności w codziennej pracy. Co to konkretnie oznacza i jak…