Trzy kolory mózgu. Metodologia Structogram® a droga do spełnienia i zrozumienia.
Dlaczego niektórzy ludzie kochają otaczać się ludźmi, podczas gdy inni przez większość czasu wolą własne towarzystwo? Jak to jest, że część z nas kocha być w centrum uwagi, a ważne decyzje podejmuje w ułamku sekundy, a część woli trzymać się na uboczu oraz spokojnie analizować wszystkie za i przeciw? Można by pomyśleć, że wszystko sprowadza się do cech charakteru, jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak wielką rolę odgrywa w ludzkich zachowaniach i reakcjach mózg, a konkretnie jego…kolor!
Metodologia Structogram®
Trzy kolory mózgu to idea stosowana w ramach znanej w ponad dwudziestu krajach metodologii Structogram®, która w Polsce ma coraz większą rzeszę zwolenników. Wszystko zaczęło się od amerykańskiego naukowca, Paula D. MacLeana. To właśnie on doszedł do zaskakującego wniosku, że za ludzkie zachowanie odpowiada nie jeden, a trzy różne mózgi. Choć każdy z nich działa inaczej, współpracują one ze sobą w ramach jednego, trójdzielnego mózgu. Jednocześnie, każdy przestrzega swoich własnych, ściśle określonych zasad. Obszary, o których mowa to pień mózgu, międzymózgowie i kresomózgowie. W Structogramie umownie przypisano im kolory – kolejno zielony, czerwony i niebieski. Rzecz jasna, każdy z nas posiada wszystkie z nich, jednak z reguły jedna jest rozwinięta bardziej niż pozostałe i to ona najmocniej wpływa na nasze zachowania. Obszar, który wysuwa się na prowadzenie nazywamy dominantą, wspierająca go część to subdominanta, a najsłabiej rozwinięty „kolor” mózgu określa się mianem deficytu.
Trójkolorowa codzienność
Jak powyższa teoria przekłada się na praktykę? Okazuje się, że wpływ mózgu na codzienność jest niebagatelny. Każdy z kolorów wyróżnianych w Structogramie wiąże się z innymi zachowaniami.
Zacznijmy od zielonego. Osoba z najsilniej rozwiniętym pniem mózgu uwielbia towarzystwo innych ludzi, jest bardzo empatyczna. Ceni sobie możliwość współpracy z innymi i jest otwarta na dialog. Koncentruje się na przeszłości, wobec czego ma w zwyczaju wspominać oraz poddawać się sentymentalnym nastrojom. Bardzo istotną kwestią jest dla niej doświadczanie konkretnych rzeczy na własnej skórze – w ten sposób najskuteczniej się uczy. Liczy się dla niej także intuicja – najczęściej to właśnie z ust „zielonego” usłyszymy słowa „mam przeczucie”.
Kolejny kolor mózgu – czerwony – wiąże się z dominacją międzymózgowia. „Czerwoni” to osoby spontaniczne, impulsywne oraz emocjonalne. Zwykle kipią energią i charyzmą, a zamiast wracać z nostalgią do przeszłości czy snuć zawiłe plany wolą skupić się na „tu i teraz”, przez co łatwo przychodzi im podejmowanie decyzji. W grupie wielokrotnie w naturalny sposób przyjmują rolę lidera, podobnie zresztą jak w pracy – to właśnie czerwonych znajdziemy często na stanowiskach dyrektorskich czy menedżerskich. Co więcej, lubią dreszczyk emocji, który daje im rywalizacja.
Na koniec niebiescy, czyli osoby z najsilniej rozwiniętym kresomózgowiem. W przeciwieństwie do zielonych i czerwonych, otaczanie się ludźmi nie jest dla nich istotne. Z natury są dość powściągliwi i zdystansowani, a spędzanie czasu we własnym towarzystwie nie stanowi dla nich problemu. Niebieski mózg lubuje się w analizowaniu i planowaniu – wielokrotnie wychodzi myślami w przyszłość, która jest dla niego ważniejsza od przeszłości czy teraźniejszości.
Dlaczego to takie ważne?
Biostruktura ludzkiego mózgu jest uwarunkowana genetycznie i pozostaje niezmienna przez całe życie – osoby, które ukończyły szkolenie Structogram® mają okazję się o tym przekonać, ponownie podchodząc do „testu na kolor mózgu” po wielu latach. Warto zauważyć, że taki test składa się zaledwie z dziesięciu pytań! Świadomość istnienia biostruktur potrafi znacznie ułatwić życie. Poznając kolor swojego mózgu, zaczynamy lepiej rozumieć swoje mocne strony, ale i ograniczenia, przez co staje się dla nas jasne, jakie wybory przyniosą nam korzyść, a jakie rozczarowanie. To bardzo pomocne choćby w momencie szukania pracy – nagle odkrywamy, jaka ścieżka kariery będzie dla nas najbardziej satysfakcjonująca, przez co oszczędzamy sobie niepotrzebnego stresu. Co więcej, to niezwykle istotny krok na drodze do samoakceptacji, dzięki której przestajemy obwiniać się za rzeczy, na które nie mamy wpływu.
Jakie będą zatem mocne i słabe strony każdego z kolorów mózgu? Zielony z pewnością może się poszczycić wysoko rozwiniętymi zdolnościami interpersonalnymi, w związku z czym praca w grupie będzie dla niego spełnieniem marzeń. Nieco bardziej problematycznym aspektem będzie natomiast dla niego racjonalne planowanie, a obawa przed zmianą i chroniczne roztargnienie może chwilami hamować jego rozwój. Czerwony mózg zaimponuje charyzmą i zdolnością do szybkiego podejmowania decyzji, jednak może być niekonsekwentny i co chwilę zmieniać strategię działania. Domeną niebieskiego mózgu będzie zdolność analitycznego myślenia i mistrzowskie planowanie, ale nie łatwość nawiązywania relacji z innymi ludźmi – nawet jeśli wiele zyskają przy bliższym poznaniu.
Kolejnym etapem jest opanowanie umiejętności rozpoznawania biostruktury drugiego człowieka. Wiedza o tym, z jakim kolorem mózgu mamy do czynienia potrafi otworzyć oczy na wiele spraw. W przypadku życia prywatnego pozwala pojąć, dlaczego nie jesteśmy w stanie dogadać się w pewnych kwestiach z najbliższymi. Przykładowo, niebieski mąż, który kocha działać zgodnie z planem, może być poirytowany spontanicznymi pomysłami impulsywnej czerwonej żony, co rusz zaskakującej go nagłym pomysłem na wyjazd lub wizytą gości. Podobnie, zielona matka, która najchętniej rozmawiałaby z dzieckiem całą dobę, może być zbita z tropu dystansem niebieskiego syna, który w dodatku oczekuje od niej planowania wyjścia do restauracji z wyprzedzeniem. Wiedza o trzech kolorach mózgu pozwala zaakceptować niezrozumiałe dotąd zachowania drugiej osoby i nauczyć się z nimi żyć – a tym samym oszczędzić sobie mnóstwa nerwów. Co więcej, nabieramy zrozumienia w kwestii tego, co motywuje drugą stronę i możemy z powodzeniem wykorzystać to w praktyce, przykładowo motywując dziecko do nauki lub sprzątania, partnera do podjęcia określonej decyzji, a pracodawcę do przyznania nam podwyżki.
Trzy kolory biznesu
Wiedza o biostrukturach jest przydatna nie tylko w życiu prywatnym. W obszarze zawodowym potrafi ona zdziałać istne cuda, co tłumaczy dlaczego coraz więcej firm – w tym międzynarodowych korporacji – decyduje się na zorganizowanie treningu Structogram® w swojej siedzibie. Zdolność rozpoznawania koloru mózgu rozmówcy i wykorzystywania tej wiedzy w praktyce okazuje się szalenie ważna choćby w kontakcie z klientem, zwłaszcza że oferuje możliwość nauki języka…danego koloru mózgu! Ułatwia to nie tylko komunikację werbalną, ale także tworzenie skutecznych treści na stronach internetowych czy w mediach społecznościowych.
Trójkolorowa metodologia to także nieoceniona pomoc w przypadku rekrutacji i budowania zespołu. Szef, rekruter czy menedżer doskonale rozumie przecież, że towarzyski zielony nie będzie najlepszym kandydatem na stanowisko, którego lwią część stanowi praca na tabelach w Excelu, impulsywny czerwony wypali się w powtarzalnej pracy za biurkiem, a zdystansowany niebieski najpewniej nie będzie pałał miłością do pozyskiwania nowych klientów – zwłaszcza na żywo lub drogą telefoniczną, która często przyprawia go o ciarki. Umiejętność rozpoznawania biostruktur pozwala zaoszczędzić przedsiębiorcom mnóstwo czasu i pieniędzy, czyli zasobów, które odgrywają kluczową rolę w biznesie.
Przykłady wymienione powyżej to tylko niektóre z potencjalnych zastosowań tej innowacyjnej metodologii. To zaskakujące, jak jeden pozornie prosty test potrafi zmienić postrzeganie siebie oraz swoich relacji z innymi ludźmi, malując je na trójkolorowe barwy. Każdy, kto czuje się czasem niezrozumiany przez otoczenie i komu trudno jest odnaleźć własną drogę z pewnością wyniesie z niego sporo korzyści – podobnie jak wszyscy ci, dla których relacje międzyludzkie są ważnym aspektem życia prywatnego i zawodowego
Może ci się spodobać...
Skąd się bierze wypalenie zawodowe i jakie są jego konsekwencje?
Skąd się bierze wypalenie zawodowe i jakie są jego konsekwencje? Niejednokrotnie zdarzyło mi się brać udział w rekrutacjach pracowników. To, co najbardziej rzucało się w oczy, to był ogromny zapał, energia i charyzma wielu kandydatów. Wydawali się być „napaleni” i gotowi do działania tu i teraz. Potem kilkakrotnie zdarzało mi się spotkać z nimi po kilkunastu miesiącach, czasem po kilku latach. Ich błysk w oku zniknął. Z charyzmy nie zostało…
Trzy kolory zarządzania. Metodologia Structogram® a skuteczne przywództwo
Trzy kolory zarządzania. Metodologia Structogram® a skuteczne przywództwo. Zarządzanie personelem to jeden z najbardziej wymagających obszarów prowadzenia biznesu – począwszy od rekrutacji, której błędy zawsze okazują się kosztowne, po budowanie silnego, zmotywowanego zespołu, o którym marzy każdy pracodawca. Kluczem do skutecznego przywództwa często okazuje się umiejętność rozpoznania indywidualnych zachowań, reakcji i predyspozycji pracownika oraz wykorzystywanie tej zdolności w codziennej pracy. Co to konkretnie oznacza i jak…
Wystąpienia publiczne: sztuka skutecznej autoprezentacji
Wystąpienia publiczne: sztuka skutecznej autoprezentacji.Gość - Jerzy Zientkowski W świecie biznesu, gdzie komunikacja odgrywa kluczową rolę, wystąpienia publiczne stają się nieocenionym narzędziem sukcesu. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak osiągnąć wirtuozerską perfekcję w sztuce przemawiania? Dziś chcemy Was zaprosić na niezwykłą podróż przez świat prezentacji, autoprezentacji i mocy skutecznej komunikacji. W filmie na naszym kanale YouTube, Ania spotyka się…