Jak ważna jest rola lidera w zespole?
Co może wydarzyć się w organizacji, gdy zabraknie lidera? Czy taka firma ma szansę na rozwój i osiągnięcie zamierzonego sukcesu? Kto poukłada wtedy wszystkie procesy i będzie spajał zespół? I jak utrzymać zmotywowaną i zaangażowaną grupę?
Oto kilka podstawowych punktów dla każdego lidera zarządzającego zespołem, które pokazują, jak ważna jest to rola.
- Zespół musi wiedzieć, kto jest szefem, jakie decyzje podejmuje i jaką dokładnie rolę pełni. Od samego początku należy ustalić normy i zasady działania pracy.
- Budując zespół, pozwól, aby była w nim różnorodność – ludzie mają być różni pod względem osobowości i opinii, po to, aby na tę samą sprawę patrzeć z różnych perspektyw.
- Wyznaczaj konkretne cele i postaw poprzeczkę wysoko, ale tak, aby Twój zespół mógł to osiągnąć.
- Mów otwarcie, czego oczekujesz.
- Nieustannie buduj, rozwijaj i motywuj swój zespół.
- Pamiętaj, że każde Twoje zachowanie ma wpływ na każdego członka zespołu.
- Ludzie, z którymi pracujesz, potrzebują informacji zwrotnej dotyczącej ich pracy, zachowania, postawy, aby wiedzieć, czy droga, którą wybrali jest tą właściwą.
- Dostosuj styl swojego zarządzania do gotowości każdego pracownika – nie na wszystkie Twoje polecenia i prośby jest w stanie zareagować lub je wykonać.
- Jeżeli w sytuacji konfliktu Twój zespół zaczyna się dzielić i pojawia się nerwowa atmosfera, to jestem zwolenniczką samodzielnego rozwiązania konfliktu przez zespół, a dopiero, gdy widzisz, że idzie to za daleko, wkraczasz jako mediator.
- Każdy członek zespołu może być wybitny w jednej określonej dziedzinie i warto tę kompetencję wykorzystać, bowiem to może być moment, w którym bierzesz jego największy potencjał.
- Bądź empatyczny, bo to jedna z kluczowych kompetencji lidera – warto rozmawiać z ludźmi, wczuć się w ich problemy, poznać ich bliżej, bo to procentuje na przyszłość.
Ludzie zatrudniają się do firm, ale odchodzą od szefów, bo “ryba psuje się od głowy”, a drzwi do liderstwa otwierają się od środka. Pamiętaj o tym, budując swój zespół i zarządzając firmą. Więcej na ten temat przeczytasz w książce, którą napisałam wraz z Pawłem Jarząbkiem “DNA biznesu. Rób Biznes Na Własnych Zasadach. 19 lekcji, których nie nauczy Cię żaden uniwersytet”.
Może ci się spodobać...
Jak radzić sobie z problemami w biznesie? 4 sposoby, które naprawdę działają
Jak radzić sobie z problemami w biznesie? 4 sposoby, które naprawdę działają Podobnie jak w życiu prywatnym, niemal w każdym biznesie zdarzają się od czasu do czasu sytuacje kryzysowe. Nawet najlepsze strategie nie zawsze przynoszą pożądane rezultaty, a realia nie raz odbiegają od pełnych optymizmu oczekiwań. Jak się zachować, kiedy okazuje się, że entuzjastyczne plany w jednej chwili legły w gruzach? Istnieje kilka…
Zarządzanie zespołem – jak być skutecznym liderem, a nie tylko szefem?
Zarządzanie zespołem – jak być skutecznym liderem, a nie tylko szefem? Większość rozwijających się przedsiębiorców wcześniej, czy później musi podjąć decyzję o zatrudnieniu pierwszego i kolejnego pracownika, których praca sprawi, że firma będzie bardziej dochodowa i wydajna. Dotychczas szef firmy był w 100% odpowiedzialny za rezultaty. Rzeczywistość biznesowa i odpowiedzialność…
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna – jak skutecznie motywować siebie i swój zespół?
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna – jak skutecznie motywować siebie i swój zespół? Jednym z najważniejszych czynników wpływających na potencjalny sukces w biznesie jest motywacja. Dotyczy to zarówno właściciela firmy, jak i jej pracowników, których zaangażowanie bezpośrednio przekłada się na wyniki sprzedażowe. Jak jednak sprawić, by stopień tej motywacji utrzymywał się na pożądanym poziomie? Co zrobić, by „chciało nam się tak, jak się nam nie chce”?…