Efekt motyla w biznesie
W 1960 roku matematyk Edward Lorenz stworzył układ równań różniczkowych, który opisywał zależności między parametrami pogody. Był przekonany, że jeżeli w jednej danej chwili wpisze do programu komputerowego parametry wejściowe, to algorytm rozwiąże równania i przewidzi pogodę w pewnej chwili czasu z bardzo dużą dokładnością. Okazało się, że w sytuacji, gdy podawał za każdym razem parametry różniące się dosłownie w niewielki sposób, otrzymywał z biegiem symulowanego czasu diametralnie różne wyniki. I ta ogromna wrażliwość na niewielkie działania, nosi nazwę efektu motyla. Jak to działa w biznesie?
Czasem jest tak, że pojawienie się jednego nowego członka w zespole, może mieć duży wpływ na to, jak firma będzie funkcjonowała w przyszłości. Ten jeden “mały trzepot skrzydeł” może doprowadzić np. do odejścia innych pracowników. Czasem może to być jakaś zmiana administracyjna, organizacyjna, przesunięcie słupka finansowego w jedną lub drugą stronę. Mogą to być również nasze zachowania, postawa lub coś co dla nas może nie mieć znaczenia, ale ma za to duże znaczenie dla zespołu. A to przekłada się na zaangażowanie i jego motywację.
Bądź uważny, pokorny i obserwuj to, co się dzieje dookoła. Może okazać się, że ten jeden “trzepot skrzydeł motyla” ma bardzo duży wpływ na to, co się akurat dzieje w Twojej organizacji. Oprócz negatywnych konsekwencji efekt motyla może też mieć aspekty pozytywne, pamiętając, że to, co robimy ma wpływ na wszystko i wszystkich.
Może ci się spodobać...
Skąd się bierze wypalenie zawodowe i jakie są jego konsekwencje?
Skąd się bierze wypalenie zawodowe i jakie są jego konsekwencje? Niejednokrotnie zdarzyło mi się brać udział w rekrutacjach pracowników. To, co najbardziej rzucało się w oczy, to był ogromny zapał, energia i charyzma wielu kandydatów. Wydawali się być „napaleni” i gotowi do działania tu i teraz. Potem kilkakrotnie zdarzało mi się spotkać z nimi po kilkunastu miesiącach, czasem po kilku latach. Ich błysk w oku zniknął. Z charyzmy nie zostało…
Trzy kolory zarządzania. Metodologia Structogram® a skuteczne przywództwo
Trzy kolory zarządzania. Metodologia Structogram® a skuteczne przywództwo. Zarządzanie personelem to jeden z najbardziej wymagających obszarów prowadzenia biznesu – począwszy od rekrutacji, której błędy zawsze okazują się kosztowne, po budowanie silnego, zmotywowanego zespołu, o którym marzy każdy pracodawca. Kluczem do skutecznego przywództwa często okazuje się umiejętność rozpoznania indywidualnych zachowań, reakcji i predyspozycji pracownika oraz wykorzystywanie tej zdolności w codziennej pracy. Co to konkretnie oznacza i jak…
Wystąpienia publiczne: sztuka skutecznej autoprezentacji
Wystąpienia publiczne: sztuka skutecznej autoprezentacji.Gość - Jerzy Zientkowski W świecie biznesu, gdzie komunikacja odgrywa kluczową rolę, wystąpienia publiczne stają się nieocenionym narzędziem sukcesu. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak osiągnąć wirtuozerską perfekcję w sztuce przemawiania? Dziś chcemy Was zaprosić na niezwykłą podróż przez świat prezentacji, autoprezentacji i mocy skutecznej komunikacji. W filmie na naszym kanale YouTube, Ania spotyka się…