Efekt motyla w biznesie
W 1960 roku matematyk Edward Lorenz stworzył układ równań różniczkowych, który opisywał zależności między parametrami pogody. Był przekonany, że jeżeli w jednej danej chwili wpisze do programu komputerowego parametry wejściowe, to algorytm rozwiąże równania i przewidzi pogodę w pewnej chwili czasu z bardzo dużą dokładnością. Okazało się, że w sytuacji, gdy podawał za każdym razem parametry różniące się dosłownie w niewielki sposób, otrzymywał z biegiem symulowanego czasu diametralnie różne wyniki. I ta ogromna wrażliwość na niewielkie działania, nosi nazwę efektu motyla. Jak to działa w biznesie?
Czasem jest tak, że pojawienie się jednego nowego członka w zespole, może mieć duży wpływ na to, jak firma będzie funkcjonowała w przyszłości. Ten jeden “mały trzepot skrzydeł” może doprowadzić np. do odejścia innych pracowników. Czasem może to być jakaś zmiana administracyjna, organizacyjna, przesunięcie słupka finansowego w jedną lub drugą stronę. Mogą to być również nasze zachowania, postawa lub coś co dla nas może nie mieć znaczenia, ale ma za to duże znaczenie dla zespołu. A to przekłada się na zaangażowanie i jego motywację.
Bądź uważny, pokorny i obserwuj to, co się dzieje dookoła. Może okazać się, że ten jeden “trzepot skrzydeł motyla” ma bardzo duży wpływ na to, co się akurat dzieje w Twojej organizacji. Oprócz negatywnych konsekwencji efekt motyla może też mieć aspekty pozytywne, pamiętając, że to, co robimy ma wpływ na wszystko i wszystkich.
Może ci się spodobać...
Jak radzić sobie z problemami w biznesie? 4 sposoby, które naprawdę działają
Jak radzić sobie z problemami w biznesie? 4 sposoby, które naprawdę działają Podobnie jak w życiu prywatnym, niemal w każdym biznesie zdarzają się od czasu do czasu sytuacje kryzysowe. Nawet najlepsze strategie nie zawsze przynoszą pożądane rezultaty, a realia nie raz odbiegają od pełnych optymizmu oczekiwań. Jak się zachować, kiedy okazuje się, że entuzjastyczne plany w jednej chwili legły w gruzach? Istnieje kilka…
Zarządzanie zespołem – jak być skutecznym liderem, a nie tylko szefem?
Zarządzanie zespołem – jak być skutecznym liderem, a nie tylko szefem? Większość rozwijających się przedsiębiorców wcześniej, czy później musi podjąć decyzję o zatrudnieniu pierwszego i kolejnego pracownika, których praca sprawi, że firma będzie bardziej dochodowa i wydajna. Dotychczas szef firmy był w 100% odpowiedzialny za rezultaty. Rzeczywistość biznesowa i odpowiedzialność…
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna – jak skutecznie motywować siebie i swój zespół?
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna – jak skutecznie motywować siebie i swój zespół? Jednym z najważniejszych czynników wpływających na potencjalny sukces w biznesie jest motywacja. Dotyczy to zarówno właściciela firmy, jak i jej pracowników, których zaangażowanie bezpośrednio przekłada się na wyniki sprzedażowe. Jak jednak sprawić, by stopień tej motywacji utrzymywał się na pożądanym poziomie? Co zrobić, by „chciało nam się tak, jak się nam nie chce”?…