Uwielbiam przyglądać się ludziom. Ich zachowaniom wrodzonym i tym nabytym. Temu jak funkcjonują w sytuacjach dla siebie łatwych, oraz takich, które stanowią spore wyzwania. Zawsze wówczas przyglądam się temu, co na zewnątrz i temu co ukryte, co jest pod spodem. Czasem widać jak za „dobrą miną do złej gry” kryje się ludzkie, prawdziwe odczuwanie.
Dlaczego ludzie nie zawsze robią i mówią co czują?
Zatem, czym jest owa autentyczność?
Zgodnie z definicją zawartą w słowniku Duden pojęcie „autentyczność“ oznacza „prawdziwość“. Ale czym konkretnie jest „prawdziwe zachowanie“?Amerykański psycholog Carl Rogers twierdzi: „Co rozumiem jako bycie „prawdziwym“? Według mnie oznacza to, że… jest się osobą, a nie szyldem reklamowym albo fasadą“. „Prawdziwość“ jest bezpośrednio związana z „byciem w zgodzie z samym sobą“ i z „indywidualizmem“.
Bardzo trafnie opisuje to powiedzenie ludowe: „Idąc śladem kogoś innego, sami nie pozostawiamy śladów.“ Tęsknota za życiem ogarnia obecnie wiele osób. Nie chcą one dać się zmienić i dążą do tego, co „prawdziwe“ i „autentyczne“. Na tym tle wnioski wyciągnięte na podstawie znajomości biostruktury człowieka, umożliwiają stworzenie szerokiej a zarazem dokładnej definicji „autentyczności“:
Jest to harmonia pomiędzy uwarunkowaną genetycznie biostrukturą a wyuczonym zachowaniem.
Pozostając przy wspomnianym już porównaniu: „Oprogramowanie biokomputera, jakim jest mózg powinno być kompatybilne z jego indywidualnym systemem operacyjnym.“ „Kompatybilność“ ta sprawia, że osobowość danej osoby jest autentyczna.
A autentyczność jest nie tylko najważniejszym czynnikiem warunkującym sukces w życiu zawodowym i prywatnym, lecz także niezbędnym warunkiem zachowania zdrowia umysłowego, psychicznego i fizycznego.
Carl Gustav Jung już w latach 20-tych ubiegłego stulecia przyznał, że „zmiana swojego typu“ może prowadzić do zaburzeń fizjologicznych. Oczywiście każdego dnia każdy człowiek w zależności od sytuacji wybiera najkorzystniejsze dla siebie w danej chwili zachowania.
Pytanie jest jedno!
Czy takie zmiany dotyczące genetyki naszego mózgu są dla nas bezpieczne? I nie chodzi mi tutaj o nasz rozwój, o nasz charakter, gdzie uczymy się nowych zachowań, nawyków (nasz program wgrany w system operacyjny) To jest ok. Przecież się rozwijamy.
Pytanie o nasze własne zdrowie psychiczne rodzi się wtedy, gdy zaczynamy naginać swoją biostrukturę, to, co w nas stałe… Zatem każdy z nas sam musi zdecydować, co jest dla niego bezpieczniejsze. Bycie sobą czy odgrywanie roli – siebie?
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o byciu sobą i tego konsekwencjach, zapraszam Cię do lektury mojej książki “Teraz autentyczność. O wolności w biznesie i nie tylko”.
Życzę Ci zgody na to, kim jesteś, jaki jesteś i jak żyjesz. Bo masz do tego prawo!
Może ci się spodobać...
Jak radzić sobie z problemami w biznesie? 4 sposoby, które naprawdę działają
Jak radzić sobie z problemami w biznesie? 4 sposoby, które naprawdę działają Podobnie jak w życiu prywatnym, niemal w każdym biznesie zdarzają się od czasu do czasu sytuacje kryzysowe. Nawet najlepsze strategie nie zawsze przynoszą pożądane rezultaty, a realia nie raz odbiegają od pełnych optymizmu oczekiwań. Jak się zachować, kiedy okazuje się, że entuzjastyczne plany w jednej chwili legły w gruzach? Istnieje kilka…
Zarządzanie zespołem – jak być skutecznym liderem, a nie tylko szefem?
Zarządzanie zespołem – jak być skutecznym liderem, a nie tylko szefem? Większość rozwijających się przedsiębiorców wcześniej, czy później musi podjąć decyzję o zatrudnieniu pierwszego i kolejnego pracownika, których praca sprawi, że firma będzie bardziej dochodowa i wydajna. Dotychczas szef firmy był w 100% odpowiedzialny za rezultaty. Rzeczywistość biznesowa i odpowiedzialność…
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna – jak skutecznie motywować siebie i swój zespół?
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna – jak skutecznie motywować siebie i swój zespół? Jednym z najważniejszych czynników wpływających na potencjalny sukces w biznesie jest motywacja. Dotyczy to zarówno właściciela firmy, jak i jej pracowników, których zaangażowanie bezpośrednio przekłada się na wyniki sprzedażowe. Jak jednak sprawić, by stopień tej motywacji utrzymywał się na pożądanym poziomie? Co zrobić, by „chciało nam się tak, jak się nam nie chce”?…