Brak zaangażowania pracowników – ten problem da się rozwiązać!
Zdarza Ci się myśleć, że Twój zespół nie daje z siebie wszystkiego w trakcie wykonywania swoich obowiązków? Brak zaangażowania pracowników to jeden z najpoważniejszych problemów w biznesie, to właśnie ono bezpośrednio przekłada się bowiem na wyniki Twojej firmy. Jak zatem zachęcić podwładnych do działania?
Ludzie z natury są zmotywowani!
Choć takie podejście może Cię zaskoczyć, wierzymy, że ludzie z natury są zmotywowani. W przeciwnym wypadku nie staraliby się przecież o pracę w Twojej firmie! Jedyny szkopuł polega na tym, byś pomógł im utrzymać ten stan i nie odebrał im chęci do działania. A jak to zrobić?
Przede wszystkim zawsze dostrzegaj w Twoim pracowniku człowieka. Uważnie obserwuj jego styl pracy, zwracając uwagę na to, co go motywuje, a co pozbawia go zapału, ale zainteresuj się także jego życiem osobistym. Być może członek Twojego zespołu planuje akurat kupić dom? A może jest w szale ślubnej gorączki? Wiedząc, co jest dla niego ważne, zrozumiesz, jak do niego dotrzeć, a przy tym najzwyczajniej w świecie zyskasz jego sympatię. Prędko przekonasz się, że umiejętność wykorzystywania tego typu „miękkich” kompetencji ma ogromny wpływ na rozwój biznesu, a Twój zespół z pewnością doceni fakt, że nie postrzegasz go wyłącznie jako narzędzia do osiągania własnych celi.
Szef jako przewodnik?
Powyższa wskazówka w dużej mierze sprowadza się do stworzenia odpowiedniej atmosfery w miejscu pracy. Nadal istnieją szefowie, którzy na każdym kroku pragną podkreślać swój niepodważalny autorytet i „motywować” swoich pracowników, wytykając ich błędy. O ile konstruktywna krytyka jak najbardziej jest wskazana, pamiętaj, że umniejszanie wartości pracownika nie zaprowadzi Cię za daleko. Wejdź w rolę przewodnika, który wskaże zespołowi drogę, odpowie na trapiące pytania i udzieli niezbędnych wskazówek, jeśli zajdzie taka potrzeba zamiast stawiać się w roli nieomylnego guru. Zadbaj o to, by Twoi pracownicy czuli się dobrze, a jednocześnie miej na uwadze, by faktycznie skupiali się na pracy – upewnij się, że atmosfera jest miła, ale nie przesadnie pobłażliwa. Brak zasad powoduje bowiem, że ludzie tworzą swoje własne zasady.
Rozwój pracownika to rozwój biznesu!
Na pewno wiesz, jak cenną wartością jest na rynku pracy „możliwość rozwoju”? Niestety coraz częściej ten zwrot okazuje się utartym frazesem. Tymczasem, dbając o rozwój pracownika, dbasz też o rozwój swojego biznesu. Nie jesteś w danym momencie w stanie awansować pracownika? Pomyśl zatem o szkoleniu czy kursie, na który możesz go wysłać, by szlifował swoje kompetencje lub wyznacz mu istotne zadanie i pozwól mu być samodzielnym, dając mu kredyt zaufania. Nie pozwól, by Twój zespół stanął w miejscu i stał się niewolnikiem rutyny – to na pewno nie wpłynie dobrze na poziom jego zaangażowania!
Wszystko to można podsumować jednym zdaniem – okazuj swojemu pracownikowi szacunek i traktuj go tak, jak sam chciałbyś być traktowany. Możesz mieć pewność, że Ci się za to odwdzięczy!
Aby jeszcze bardziej ułatwić Ci komunikację w zespole oraz rekrutację pracowników, przygotowaliśmy checklisty, które są niezbędne w tym temacie! Zapisz się do Strefy Wiedzy – miejsca z bezpłatnymi materiałami, dzięki którym, wzniesiesz swój biznes na wyżyny! Znajdziesz tam też bezpłatny fragment naszej bestsellerowej książki “DNA Biznesu. Rób Biznes Na Własnych Zasadach. 19 lekcji, których nie nauczy Cię żaden uniwersytet”. 👇
Może ci się spodobać...
Jak radzić sobie z problemami w biznesie? 4 sposoby, które naprawdę działają
Jak radzić sobie z problemami w biznesie? 4 sposoby, które naprawdę działają Podobnie jak w życiu prywatnym, niemal w każdym biznesie zdarzają się od czasu do czasu sytuacje kryzysowe. Nawet najlepsze strategie nie zawsze przynoszą pożądane rezultaty, a realia nie raz odbiegają od pełnych optymizmu oczekiwań. Jak się zachować, kiedy okazuje się, że entuzjastyczne plany w jednej chwili legły w gruzach? Istnieje kilka…
Zarządzanie zespołem – jak być skutecznym liderem, a nie tylko szefem?
Zarządzanie zespołem – jak być skutecznym liderem, a nie tylko szefem? Większość rozwijających się przedsiębiorców wcześniej, czy później musi podjąć decyzję o zatrudnieniu pierwszego i kolejnego pracownika, których praca sprawi, że firma będzie bardziej dochodowa i wydajna. Dotychczas szef firmy był w 100% odpowiedzialny za rezultaty. Rzeczywistość biznesowa i odpowiedzialność…
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna – jak skutecznie motywować siebie i swój zespół?
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna – jak skutecznie motywować siebie i swój zespół? Jednym z najważniejszych czynników wpływających na potencjalny sukces w biznesie jest motywacja. Dotyczy to zarówno właściciela firmy, jak i jej pracowników, których zaangażowanie bezpośrednio przekłada się na wyniki sprzedażowe. Jak jednak sprawić, by stopień tej motywacji utrzymywał się na pożądanym poziomie? Co zrobić, by „chciało nam się tak, jak się nam nie chce”?…
Bardzo się cieszę, że piszą Państwo o charakterze. Mam wrażenie, że większość pracodawców zapomina o tym, że ludzie są indywidualnościami i dalej traktują swoich pracowników jako numerki czy pionki. A przecież różnimy się stylami komunikacji czy poziomami motywacji, sposobami w jaki przetwarzamy stres, przyjmujemy krytykę oraz celami. Zostawiam Państwu artykuł o zaangażowaniu i jego wpływie na zaangażowanie: https://perso.in/blog/komu-zalezy-najbardziej-zaangazowanie-w-prace-a-cechy-osobowosci/ Może kogoś z Państwa zainspiruje 🙂
Joanna, bardzo dziękujemy za wartościowy komentarz, zdecydowanie się zgadzamy! 🙂 Pozdrawiamy trójkolorowo!