Ania: 604 843 202, Paweł: 509 173 091

Artykuł pochodzi z raportu „Green Generation. Wspólnie na rzecz ziemii”, który możesz pobrać tutaj: https://mobileinstitute.eu/green

Ekologia i różnego rodzaju postawy proekologiczne to temat, o którym jest ostatnimi czasy głośno. Coraz więcej marek kusi konsumentów produktami o naturalnym składzie, rozpowszechnia się idea recyklingu, a w przestrzeni publicznej regularnie pojawiają się apele dotyczące ograniczenia wykorzystania plastiku. Nic w tym dziwnego, raporty o stanie środowiska naturalnego są dziś co najmniej niepokojące i niewątpliwie skłaniają do refleksji. Jednak czy wszyscy biorą je sobie do serca? I co takiego wpływa na stopień zainteresowania tematami związanymi z ekologią? 

Odpowiedź jest złożona. Z jednej strony, ogromną rolę odgrywają w tej kwestii świadomość  i nastawienie. Osoby, które zdają sobie sprawę z rangi problemu i którym nie są obojętne losy naszej planety z pewnością wykazują większe zainteresowanie postawami proekologicznymi. Jednocześnie, podejście do tematu może być uwarunkowane…strukturą mózgu! Właśnie do takich wniosków pozwala dojść innowacyjna metodologia STRUCTOGRAM, która w oparciu o badania genetyczne wyjaśnia, w jaki sposób ten kluczowy organ kształtuje nasze codzienne reakcje, zachowania i wybory.

Początki STRUCTOGRAMu sięgają lat 70. i 80. ubiegłego wieku, kiedy to amerykański badacz Paul D. MacLean opracował pojęcie „trójdzielnego mózgu”, który na drodze swojego rozwoju zachował główne cechy z różnych okresów ewolucyjnych. W uproszczeniu można pokusić się o stwierdzenie, że każdy z nas posiada aż trzy mózgi, które współdziałają jako jeden mózg trójdzielny. Każdy z nich na swój własny sposób wpływa na nasze postawy. Jeden z tych „mózgów”, czy raczej obszarów, jest z reguły silniej rozwinięty od pozostałych, co bezpośrednio przekłada się na ludzkie zachowania. Nasilenie każdego z tych trzech obszarów jest uwarunkowane genetycznie i określa tzw. indywidualną biostrukturę osobowości.

metodologii STRUCTOGRAM umownie przypisano każdemu z tych obszarów konkretny kolor. Osoby, u których dominuje intuicyjny i instynktowny pień mózgu to tak zwani „zieloni”. Ich cechy charakterystyczne to rozwinięta empatia i towarzyskość. Takie osoby uwielbiają otaczać się ludźmi, są gadatliwe, a poprzez koncentrację na przeszłości cenią sobie poczucie bezpieczeństwa wynikające z tego, co jest im znane oraz wykazują tendencję do popadania w sentymentalne nastroje.

U części osób prym wiedzie emocjonalne, impulsywne międzymózgowie. To tak zwani „czerwoni”. Reprezentanci tego koloru są z reguły charyzmatyczni, pewni siebie i bardzo lubią być w centrum uwagi. To osoby skoncentrowane na „tu i teraz”, które z uwagi na swój ognisty temperament dają się czasem ponieść emocjom i w mgnieniu oka podejmują decyzje. Czerwoni cenią sobie prestiż i poczucie bycia wyjątkowym, a ponadto są otwarci na rywalizację, która napędza ich do działania.

Jest jeszcze grupa, u której pierwsze skrzypce gra racjonalne i opanowane kresomózgowie, czyli tak zwani „niebiescy”. Często są to dość powściągliwi i zdystansowani indywidualiści, którzy lubią chodzić własnymi ścieżkami oraz przykładają dużą wagę do szczegółów, niejednokrotnie popadając nawet w perfekcjonizm. Ponieważ niebiescy w głównej mierze koncentrują się na przyszłości, większość z nich uwielbia snuć plany. Ich logiczny, analityczny umysł sprawia, że niestraszne im tabelki, liczby i zestawienia. Dominujący „kolor mózgu” określa się w STRUCTOGRAMie mianem dominanty. Drugi pod względem aktywności obszar to tak zwana subdominanta, a część mózgu rozwinięta w najsłabszym stopniu to deficyt. Każdy z tych elementów bezpośrednio przekłada się na nasze zachowania.

A jak ma się to wszystko do tematu ekologii?

Czy każdy z trzech kolorów mózgu może wykazywać zainteresowanie tym tematem? Zdecydowanie tak, o ile towarzyszą temu wspomniana wyżej świadomość i nastawienie. Jednocześnie, każdy z nich będzie najpewniej robił to z nieco innych pobudek, a z pewnością będzie zwracał uwagę na inne aspekty tego zagadnienia.

Po empatycznym zielonym bez wątpienia można się spodziewać szczerej troski nie tylko o ludzi, ale i o zwierzęta.

Ze względu na to, że ta biostruktura skupia się na przeszłości i zależy jej na poczuciu bezpieczeństwa, zielony z niepokojem przyjmie wieści o tym, że znany mu ład i harmonia mogą być zagrożone. Taka osoba bardzo chętnie sięgnie po wszelkie produkty odwołujące się do natury i tradycji, sceptycznie podchodzi bowiem do wszechobecnej technologii, w której często doszukuje się źródła zagrożeń. Nawet bez szczegółowej wiedzy na temat stanu środowiska łatwo będzie zachęcić ją do wybrania tego, co naturalne.

Dynamiczny czerwony uwielbia być na bieżąco z obowiązującą modą (a nawet ją wyprzedzać).

Jednocześnie, lubi się przy tym wyróżniać i głośno komunikować innym, że za pomocą innowacyjnych ekologicznych rozwiązań dba o środowisko. To właśnie czerwony jako pierwsza osoba w gronie znajomych będzie w posiadaniu najnowszego dzbanka filtrującego, szamponu w kostce czy kubeczka menstruacyjnego lub zacznie jeździć Teslą, nawet jeśli przeznaczy na te nowinki niebagatelną kwotę. Liczy się prestiż!

Analityczny niebieski najpewniej będzie z kolei posiadał największą wiedzę merytoryczną z tej trójki.

Jego wybory dotyczące ekologii będą prawdopodobnie opierać się na alarmujących statystykach, które w jego ocenie nawołują do zdrowego rozsądku. Niebieskiego w głównej mierze interesuje przyszłość, a dzięki dostępnym badaniom będzie wiedział, że przyszłość planety może być zagrożona. Z pewnością zainteresują go ponadto produkty, które pomogą mu wyrazić jego indywidualność, jak choćby ekologiczne torby na zakupach z nietypowymi wzorami czy spersonalizowane bambusowe szczoteczki do zębów.

Jedno jest pewne: niezależnie od motywów przyświecających poszczególnym kolorom mózgu, ich dążenia do dbania o nasze wspólne dobro są potrzebne. Pozostaje życzyć sobie, aby jak najwięcej z nas uświadomiło sobie, jakie to istotne i nie podchodziła do tematu ekologii obojętnie.

Jak skutecznie komunikować kwestie ekologiczne do wszystkich tych typów osobowości?

Biorąc pod uwagę, że wśród polskich konsumentów występują prawie równo-licznie (niebiescy 32%, zieloni 29%, czerwoni 26%), oto propozycje:

DO ZIELONYCH:

– W trosce o bezpieczeństwo przyszłych pokoleń (naszych dzieci) podjęliśmy decyzję o…: np. wprowadzeniu ekologicznych słomek.

– Aby Twoi bliscy byli zdrowi i szczęśliwi, przestań kupować wodę w plastikowych butelkach, tylko pij ją z kranu, bo w naszym mieście jest to woda najlepsza-Twoje wodociągi 🙂

DO CZERWONYCH:

– Absolutny hit na rynku, pierwsze takie ekologiczne słomki tylko u nas!

– Aby Twoja firma mogła się wyróżnić wśród konkurencji zacznij teraz dbać o ekologię!!!

DO NIEBIESKICH:

– Statystyki są alarmujące, za 10 lat od dziś nie będzie nic przewidywalne, jeśli chodzi o naszą planetę, zacznij patrzeć na ekologię przyszłościowo.

– Jeśli chcesz, aby Twoi klienci budowali z tobą długofalowe kontakty, zaplanuj w jaki sposób będziesz budował swoje działania na rzecz ekologii.

Pobierz pełen raport „Green Generation. Wspólnie na rzecz Ziemi”:  https://mobileinstitute.eu/green

3 kolory ekologii, czyli jak skutecznie komunikować kwestie ekologiczne? - DNA w Biznesie - STRUCTOGRAM®

A jeśli nadal nie wiesz, jaki kolor mózgu jest w Twoim przypadku dominujący

lub chcesz zgłębić wiedzę o funkcjonowaniu ludzkiego mózgu, by lepiej i efektywniej móc komunikować się z partnerami w biznesie, pracownikami, jak i w życiu prywatnym, czemu by z okazji nowego roku nie sprawić sobie prezentu i wziąć udziału w jednym z naszych szkoleń?

3 kolory ekologii, czyli jak skutecznie komunikować kwestie ekologiczne? - DNA w Biznesie - STRUCTOGRAM®
[kkstarratings]
3 kolory ekologii, czyli jak skutecznie komunikować kwestie ekologiczne? - DNA w Biznesie - STRUCTOGRAM®
$

Może ci się spodobać...